Toerisme Vlaams-Brabant investeert meer dan 1 miljoen euro in het herstel van de toeristische sector. De beleefbon ‘Zomeren in Vlaams-Brabant’ staat hierbij centraal. Sinds 13 maart ging ons land in ‘lockdown light’ om de verspreiding van het corona-virus te beperken. De effecten voor de toeristische sector waren dramatisch. Hoewel het reizen in binnen- en buitenland vandaag langzaam herneemt, zullen de gevolgen nog zeer lang voelbaar zijn.
De bezettingsgraden daalden sinds januari dan ook naar een dieptepunt in april. In 2019 noteerden we een bezettingsgraad van 68%, in 2020 was dit nog slechts 11%. Ook de vliegtuigen stonden aan de grond – voor mei 2020 waren er zo’n 99% minder passagiers op Brussels Airport. De evenementensector in België verwacht eveneens een ongezien omzetverlies voor dit jaar. Deze situatie noopte alle overheden met verantwoordelijkheid op het vlak van toerisme om een gezamenlijke aanpak uit te werken.
“Toerisme Vlaams-Brabant stelt voor de toeristische sector in de eigen provincie een pakket maatregelen voor die mee moeten helpen een nieuwe economische dynamiek te creëren”, zegt Monique Swinnen, gedeputeerde voor toerisme. “Het omvat een financieel mechanisme, een communicatieaanpak naar het grote publiek en kansengroepen en een reeks opportuniteiten die zich aandienen op heel korte en middellange termijn”.
Rechtstreekse ondersteuning van de sector via een beleefbon en kortingen
Alle deelnemende Vlaams-Brabantse logies zullen in functie van het aantal kamers beleefbonnen ‘Zomeren in Vlaams-Brabant’ van elk 10 euro ontvangen. Deze kunnen zij aan hun bezoekers ter beschikking stellen. Bezoekers kunnen deze beleefbons tijdens hun bezoek of bij terugkeerbezoek verzilveren bij honderden attracties/belevingen in Vlaams-Brabant: van musea, over kajaktochten, rondleidingen, gidsbeurten, attractieparken, ijsjesboerderijen, producenten van streekproducten, enz.
Daarnaast stelt Toerisme Vlaams-Brabant ook beleefbonnen ter beschikking van instanties en organisaties die zich toeleggen op de zorg voor en/of het werken met kansengroepen. De beleefbonnen zijn geldig tot eind 2020. Toerisme Vlaams-Brabant zal hiervoor 400.000 euro voorzien. Tot slot zullen ook andere actoren worden aangesproken om deze bon te verdelen.
Verder wil Toerisme Vlaams-Brabant de sector ondersteunen door het tijdelijk optrekken van de korting die wederverkopers (toeristische infokantoren, logies, fietscafés) van haar publicaties ontvangen van 30% naar 60% tot het eind van 2020. Daarnaast zullen aan de deelnemende logies een aantal publicaties, specifiek voor de regio waarin zij actief zijn, gratis worden aangeboden. Dit geldt ook voor de partners waarmee Toerisme Vlaams-Brabant samenwerkt met het oog op het ondersteunen van het inclusief toerisme.
Campagne ‘Zomeren in Vlaams-Brabant’
Van juli tot en met september worden toeristen warm gemaakt om onze provincie te komen bezoeken. Dit gebeurt via de campagne ‘zomeren in Vlaams-Brabant’. Via sociale media wordt gemikt op verschillende doelgroepen: gezinnen met kinderen, senioren, sportieve toeristen, enz.
De beleefbon wordt in deze campagne als meerwaarde ingezet. Er is aandacht voor het thema ‘Iedereen toerist’ en met bestaande producten, zoals het wandelboek, wordt ook (beperkt) ingezet op de Waalse en Brusselse markt. Er wordt ook ingezet op een aantal media-opportuniteiten om de leukste plekjes van het Hageland, de Groene Gordel en kunststad Leuven kenbaar te maken.