Vlaams minister van Landbouw Hilde Crevits (CD&V) wil lokale voeding meer promoten. Samen met 23 partners uit de agrovoedingsketen wil ze de komende maanden alle Vlamingen goesting doen krijgen in ‘lekkers van bij ons’. “De gestegen interesse in lokaal kopen, die tijdens de coronacrisis ontstaan is, moeten we vasthouden”, aldus Crevits. “Ik hoop dat er vanuit die beweging ook opnieuw respect en fierheid ontstaat voor hetgeen we hier kunnen produceren.” Het charter moet tegen de lente van 2021 klaar zijn.

Als de coronacrisis één iets positiefs heeft voortgebracht, is het wel de (her)ontdekking van de hoevewinkel om de hoek. Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) deed onderzoek naar het consumptiegedrag van de Vlamingen tijdens de coronacrisis. Daaruit is gebleken dat 1 op 5 vaker voor lokale producten koos dan voorheen. Zij geven aan dit ook in de toekomst te zullen blijven doen. Bovendien zegt 1 op 7 rechtstreeks bij de boer te kopen door de coronapandemie. Eén van de drijfveren om lokaal te kopen is om de inlandse economie te steunen. “Andere argumenten voor lokale voeding zijn het klimaat, het vertrouwen, de versheid, de smaak, de kwaliteit en de prijs”, vertelt Filip Fontaine, CEO van VLAM.

Crevits merkt dat de consumenten meer belang hechten aan de herkomst van voeding dan enkele jaren geleden. “Lokaal geproduceerde en biologische producten zijn aan een opmars bezig. Mensen zijn bovendien ook bereid om er een eerlijke prijs voor te betalen.” 

Coronacrisis is motor voor nieuw voedselbeleid Om dat momentum vast te houden, ondertekenden 23 partners uit de voedingssector, handel en horeca donderdag een engagementsverklaring op de Vierhoekhoeve in Oosterzele. Daar vond eerder die dag ook een rondetafel plaats waarbij 5 werven naar voren werden geschoven om de band tussen boer en burger te versterken: 

1. Lekker van bij ons: een sterk product verdient een sterk label 
Wat in Vlaanderen geproduceerd wordt, is van absolute wereldklasse. De meeste Vlamingen zijn ervan overtuigd dat ‘van bij ons’ vanzelfsprekend is. We willen ervoor zorgen dat de producten van bij ons de aandacht krijgen die ze verdienen. De expertise van onze Vlaamse agrovoedingssector staat garant voor een uitmuntende kwaliteit. Door ze voldoende herkenbaar te maken, kan de consument er ook bewust voor kiezen. 

2. Vlaamse producten vind je bij de boer om de hoek
Via de boer komt de consument weer in contact met de landbouwactiviteit en leert hij de voordelen van seizoensproducten appreciëren. Producten van de boer zijn niet alleen vers, je betaalt een correcte prijs en steunt hiermee onze landbouwers en de plaatselijke economie. 

3. Een lekker product herken je aan zijn Vlaamse vakmanschap
 De producten van de boer worden in tal van voedingsbedrijven verwerkt tot lekker brood, lekkere frietjes en diepvriesgroenten, lekkere kazen, een lekker stukje vlees,… Deze landbouwproducten en verwerkte producten zijn het resultaat van doorgedreven kennis en generaties lang passie en liefde voor het product. Ons vakmanschap komt tot uiting in kwaliteit en smaak. 

4. Lokale handelaars en supermarkten zetten Vlaamse producten voorop
 Consumenten zijn steeds meer op zoek naar lokale producten en associëren lokale producten met kwaliteit. Dit is een belangrijke opportuniteit voor alle lokale handelaars en supermarkten. Voor de consument zal het belang van herkomst bovendien steeds aan belang winnen. 

5. De horeca zet Vlaamse producten prominent op de kaart Lekker eten maakt deel uit van ons DNA en zit diep verankerd in onze Vlaamse (eet)cultuur. Onze horecazaken maken dan ook gretig gebruik van onze producten. Met fierheid maken ze dit zichtbaar aan hun klanten.

Bron en foto: Vilt.be